De verslavende werking van voeding

Hoe vaak neem je je voor om gezonder te gaan eten? Elke keer start je opnieuw met een dieet en zeg je morgen start ik écht! En toch lukt het je niet of hou je het niet vol. Bepaalde voedingsstoffen hebben namelijk een enorme verslavende werking op je brein en daarom lukt het steeds niet, want je bent verslaafd aan die voedingsstoffen geworden. Denk aan de E-nummers E621 bijvoorbeeld, dat is een smaakversterker die veel verschillende namen heeft zoals gistextract of mononatriumglutamaat. dit zit in veel snacks waardoor je geen verzadigd gevoel krijgt en meer van wilt eten. Helaas heeft dit een negatief effect op je neurotransmitter GABA, dat als die lager wordt hierdoor, je steeds onrustiger en overprikkeld raakt. Op het moment je die verslavende voedingsmiddelen even niet neemt krijg je zelfs afkickverschijnselen, zoals hoofdpijn, geïrriteerdheid of misselijkheid. In dit artikel lees je de meest verslavende voedingsmiddelen en het effect op je lichaam. (1)

Veel mensen hebben een verslaving, je denkt vaak aan alcohol, internet, games, drugs, gokken of roken, maar wat veel mensen niet beseffen, is dat ze ook nog een voedingsverslaving hebben. Daar denk je vaak niet aan, omdat het heel normaal is om 6 x per dag wat te eten, snacken en we gebombardeerd worden overal waar we zijn, met ongezonde bewerkte voeding, vol met suikers, verkeerde zouten, bewerkte koolhydraten, e-nummers.

Het effect van bewerkte voeding

Bijna alle voeding in een supermarkt en tankstations is bewerkte voeding, vol met verkeerde zouten, suikers, e-nummers, smaakversterkers, plantaardige oliën, bewerkte koolhydraten, transvetten en verzadigde vetten. Bewerkte voeding is vaak een combinatie van suiker en ongezonde vetten, wat een sterk verslavende combinatie is. Dit is de laatste jaren enorm gestegen in hoeveel bewerkte voeding we eten. Al deze voeding is heel erg lekker om te eten, maar heeft geen voedingswaarde en heeft een enorme impact op je insulinewaarde, microbioom, neurotransmitters, brein, lever en bloed. Naast het feit dat het enorm ongezond is en je kan wachten op fysieke chronische klachten, is het een zeer verslavend. Elke keer dat je iets lekkers eet, trigger je je brein met de aanmaak van dopamine, die als een beloningsstofje werkt en je even een lekker gevoel geeft. Even een genotsmomentje. Ook de verpakkingen van die voeding, zit vol met kleuren, teksten en marketing tools, om jou dat product sneller te laten kopen.

Exorfines

In bepaalde voeding zoals gluten, soja, spinazie en melkproducten, zitten exorfinen, een eiwit die werkt met een morfine achtige effect. Die kortstondig een beloningsstofje aanmaakt waardoor je meer wilt eten. Daarom wil je er meer van eten als je niet lekker in je vel zit, je wil dan liever koek, chips, patat, brood etc. Omdat het een snelle rush geeft zoals morfine. Het DPP-4 enzym beschermt het endorfinesysteem tegen de schade door exorfines af te breken en onschadelijk te maken. Door een groot aanbod van exorfines (Veel melk en brood eten) of een tekort aan DPP-4-enzymen (bijvoorbeeld t.g.v. langdurige darmproblemen) kunnen de exorfines hun verstorende werking uitoefenen.

Melk & melkproducten

Melk, kaas, yoghurt, kwark, room, boter, ijs bevatten exorfines, die werken als een morfine achtige stof. Je wil er steeds meer van en het brengt je eigen endorfine systeem uit balans. (2)

Gluten, granen & brood

Witte bloem, tarwe, spelt, rogge, koek, pasta, pizza, chips. Deze combi is vaak met suiker en zouten bewerkt. Koek, pizza en chips ook nog eens met verzadigde vetten. Een krachtige combi voor verslavende effecten. (3)

Suiker & zoetstoffen

Suiker en bewerkte koolhydraten (ook suikers) geven een trigger in het brein dat er een beloning wordt gegeven, door de aanmaak van dopamine. Al bij het proeven van de zoete smaak op de tong en ruiken van een zoete geur gebeurt dit. Aangezien dopamine kicks zeer verslavend werken, is het een verslaving die veel mensen niet doorhebben. (4) Suikerrijke voeding laat je bloedsuikerspiegel ook te hoog stijgen, wat ook een belastend effect heeft voor je lichaam met je insuline waardes die daardoor teveel schommelen. (5) Deze voeding heeft ook weinig voedingswaarde, en door het vele schommelen ga je ook meer eten. Het heeft een verslavende werking in het brein net als cocaïne heeft. Zoetstoffen hebben een reactie op het brein dat het lijkt alsof je suiker eet, waardoor er ook een insuline spike komt in het lichaam. alleen wordt er geen suiker gedetecteerd en als dit teveel gebeurt, is dit zeker een trigger voor insuline resistentie. Suiker werkt ook als een conserveringsmiddel wat eten langer goed houdt. Maar het zit inmiddels overal in, waardoor je teveel dopamine kicks en insuline spikes krijgt op een dag. Wanneer je mentale en fysieke klachten ervaart, ga maar eens stoppen met suikers en exorfines, en zie je gezondheid verbeteren.

Mannitol, sorbitol, sucrose, lactose, fructose, stevia, aspartaam, ascesulfaam en saccharine beinvloeden allemaal je dopaminelevels en hebben een verslavende werking.

Smaakversterkers

Er zijn verschillende smaakversterkers die je meer laten eten, maar MSG, mononatriumglutamaat, gistextract is de bekendste. (dit zit in chips, kruiden, chinese voeding, sauzen) In onderzoeken bij muizen en ratten bleek dat deze smaakversterker de hoeveelheid insuline, die door de pancreas wordt aangemaakt, te verdrievoudigen, waardoor de dieren zwaarlijvig werden zonder extra voedselinname. Bovendien heeft een groot aantal onderzoeken vanaf 1969 aangetoond dat MSG schade veroorzaakt in de hypothalamus. De hypothalamus is het deel van de hersenen dat, samen met andere functies, de gewichtsbeheersing regelt. En samen met het hormoon leptine bepaalt of je vol zit of niet. Dus eet je teveel van deze smaakversterker, blijf je meer eten en breng je schade aan je hypothalamus, en breng je je neurotransmitter GABA uit balans, waardoor je overprikkeld raakt en weer meer wilt eten om je emoties te verzachten en weg te drukken, aldus de emotie eter.

TIP: ga vasten! Reset je lichaam en herstel je zelfhelend vermogen, lees hier hoe

verslavende werking van voeding

Overeten

Dit veroorzaakt ook een onbalans in je serotonine, dopamine en endocannabidoide wat ervoor zorgt dat je gedragsproblemen krijgt en fysieke problemen. Je hebt steeds meer nodig bij emotie eten, om je beter te voelen. Je hebt steeds meer een ‘stimulatie’ nodig om je neurotransmitter levels te verhogen. Overeten en emotie eten, zorgen voor insuline resistentie, dopamine en serotonine resistentie hierdoor merk je dat je steeds minder energie, focus, rust, concentratie, motivatie en vreugde hebt. Jij bestaat uit meer bacteriën dan uit eigen cellen. Veel vitamines en processen in je lichaam worden door die bacteriën gedaan. Dus als je die niet goed voedt, beïnvloed dat jouw gedrag en hoe jij je voelt.

Koffie

Koffie is zeker verslavend door de cafeine die erin zit. ook hier heb je steeds meer koffie nodig om hetzelfde effect te hebben. En wil je daarin minderen zal je eerst door wat afkickverschijnselen heen moeten. Meer dan 5 koppen koffie op een dag is een verslaving.

Als je teveel koffie drinkt, kan je klachten krijgen zoals:

  • Onrust
  • Angststoornissen
  • Niet in slaap kunnen vallen
  • Slecht slapen
  • Droge mond
  • Slechte adem
  • Gestrest zijn

(Trans) vetten

Voeding gebakken of gefrituurd in vet zoals zonnebloemolie, koolzaad en pinda olie hebben een verslavende werking samen met zout, maar ook met bloem. Palmolie zit ook tegenwoordig in veel voedingsmiddelen. De combinaties vet en zout, vet en suiker, zijn combinaties die een verslavende werking hebben op het brein. Vervang dit voor kokosolie, olijf olie, lijnzaadolie, avocado olie en sesamolie.

Verslavingssymptomen

De verslavende werking van voeding kan je zien aan bepaalde symptomen als je niet zonder kan. Zonder dat je het door hebt ben je verslaafd aan eten. Hoe vaak pak je een zak chips, koek, snoep, brood, chocola, koffie, junkfood? En kijk eens naar je mentale gezondheid. Heb je een aantal van onderstaande punten dan heb je een voedingsverslaving.

  • Prikkelbaar als je niet eet
  • Je moet koffie drinken elke dag meer dan 4 koppen, anders ben je niet te genieten
  • Je kan niet zonder brood
  • Je wil elke week starten met afvallen maar je stelt het steeds uit
  • Je eet een paar keer week junkfood
  • Je snoept elke dag
  • Je kan niet zonder kaas
  • Je kan niet zonder melk, melkproducten
  • Je eet een paar x per week chocola, als snoep of op brood
  • Je doet altijd +2 schepjes suiker in je thee of koffie
  • Je eet 6 keer per dag iets

 

Wat kan je doen

Koop geen eten onderweg, maar neem het mee voordat je gaat rijden

Koop geen eten in de supermarkt als je honger hebt

Ga vasten en intermittend vasten, lees daar hier meer over. Je reset je metabolisme, je spijsvertering en je brein balans

Ga niet eten in fastfood restaurants.

Wees lief voor jezelf, weet dat je afkickverschijnselen krijgt en vraag ondersteuning van je familie. Het gaat je lukken.

ga meer sporten en bewegen als je honger hebt

Eet vezels als je honger hebt of voeding met een lage glycemische index.

Drink een glas water met wat himalaya zout als je honger hebt

Zorg dat je in ketose komt om je metabolisme te verbeteren, zie hier wat dat inhoudt. 

Naast deze tips help ik je graag verder met het verbeteren van je neurotransmitters, waardoor je minder verslavingsgevoelig bent, meer in je kracht staat en dat doen we doordat je voedingsadviezen en geluidtherapie ontvang. En verbeteren van je biochemie. Als je al een lange tijd niet verder komt met vage klachten en je hebt een dus in je rug nodig, dan kan ik je in 3 consulten heel erg op weg helpen. 

Wil jij weer gezond en krachtig door het leven gaan? Boek dan een eerste intake met mij. 

 

 

Start vandaag je holistische gezondheidsreis

Gerelateerde berichten