De werking van je immuunsysteem

 Het immuunsysteem

 

Het doel van je immuunsysteem is om je lichaam gezond te houden en infecties te voorkomen. Dit geweldige mechanisme herkent gevaar en elimineert bacterien, virussen, lichaamsvreemde stoffen en kankercellen op verschillende niveaus.

De kracht waarmee je immuunsysteem werkt, wordt voor een belangrijk deel bepaald door je zelfliefde, het recht dat jij aan jezelf geeft om jezelf te zijn, een gezonde levensstijl die je persoonlijke bestaan bevordert, de connectie met je hart en met je Bron en de algemene trilling die jij met alles in je leven schept.

Een groot aantal ziektes en mentale klachten wordt veroorzaakt door het falen of niet goed werken van je immuunsysteem. De oorzaak hiervan is dat dit komt door verkeerde voeding, stress, medicijngebruik en een ongezonde levensstijl. Doordat er toch pathogene stoffen het lichaam binnenkomen, komt het immuunsysteem in actie om te zorgen dat je gezond blijft. Voornamelijk de witte bloedcellen zorgen ervoor en komen in actie op verschillende plekken in het lichaam.

Je hebt meerdere immuunsystemen

 

Het eerstelijnsimmuunsysteem zorgt voor het blokkeren van virussen, bacteriën en schimmels. De huid, slijmvliezen van de longen en darmen spelen hierin een grote rol. Het maakt gebruik van diverse witte bloedcellen. Dit systeem heb je vanaf je geboorte meegekregen.
Mocht een ziekteverwekker toch het lichaam binnendringen, dan is er het tweede of aangeboren immuunsysteem, die heb je ook al vanaf je geboorte. De tweede immuunsysteem richt zich op de algemene afweer en op alle ziekteverwekkers in je lichaam en bevindt zich in het bloed, in weefselvloeistof en in lymfevaten. Deze afweerlinie bestaat uit diverse typen witte bloedcellen.
Het derde is het adaptieve immuunsysteem, dit is het verworven immuunsysteem en is gebaseerd op immuuncellen. Deze worden witte bloedcellen genoemd, die door stamcellen in het beenmerg worden geproduceerd. Deze cellen ontwikkelen zich vaak in lymfoïde organen: de lymfeknopen, beenmerg of thymus.

Het cellulaire afweersysteem is verantwoordelijk voor virale infecties, wanneer dit overbelast is, dan kunnen er auto-immuunziektes, MS of ontstekingsziektes zoals reuma ontstaan. T-cellen moeten ervoor zorgen dat de afweerreactie niet uit de hand loopt.

De humorale afweer werkt voornamelijk tegen bacteriele infecties en ruimt eigen necrotisch weefsel op. Wanneer dit overbelast is, uit zich dat in allergieen, eczeem of astma.

Immuuntoppers

Het belang van een goede darmflora

Je hebt 100 triljoen microben in je lichaam, meer dan je eigen lichaamscellen. Waarvan 90% in je darmen zitten. Iedereen heeft een eigen unieke samenstelling van microben, waarvan ook veel virussen. Je hebt ongeveer 50 verschillende soorten bacteriën. Voor een goede werking van je immuunsysteem en mentale gezondheid is een goede darmflora ontzettend van belang.

Je darmflora beschermt je tegen pathogenen die je ziek kunnen maken en het is verantwoordelijk voor de vertering samen met enzymen. Er worden korte keten vetzuren geproduceerd die voor een goede barrière zorgen, het verlaagt de ph-waarde zodat magnesium, zink en calcium beter worden opgenomen en daardoor pathogenen niet kunnen overleven. Het microbioom is het belangrijkste onderdeel van het hele immuunsysteem en kan door een aantal oorzaken beïnvloed worden.  Stress, voeding en antibiotica hebben daarin het grootste effect. 

Oorzaken die de darmflora verstoren:

  • Stress zorgt voor een andere ph-waarde
  • Chloor & pesticiden
  • Alcohol remt de werking van probiotica
  • Suiker / zoetjes stimuleren de groei van slechte bacteriën
  • Medicijnen, vooral antibiotica vernietigt je hele darmflora
  • Zuurremmers verhogen de PH-waarde
  • Te weinig vezels, Vit D, magnesium, zink en gezonde vetten voor gezonde slijmvlieslaag

All diseases start in the gut

– Hippocrates –

Hoe krijg je een lekkende darm

 

Zodra de darmwand beschadigd is en uit balans, ontstaan er kleine gaatjes door het slijmvlieslaag heen, waardoor er ongewenste voedingsstoffen in het bloed komen, zoals bacteriën, schimmels en afvalstoffen. Dan wordt het immuunsysteem geactiveerd die dit gaat aanvechten.

Doordat je niet de juiste voeding eet, veel chronische stress hebt, of veel gifstoffen binnenkrijgt, heb je een grote kans op een lekkende darm. Hierdoor komen er gifstoffen en pathogenen in het bloed en ontstaat er daardoor voedsel intolerantie en voedselallergieen. Het risico hiervan is dat je hormonen en neurotransmitters verstoord raken. Wanneer de stress situatie voortduurt, schiet de eigen productie L-glutamine (nodig voor goede darmwandslijmlaag) tekort. Dit kan immuunzwakte en lekkende darm tot gevolg hebben.

 

Klachten die ontstaan in de darmen

Eczeem

Hooikoorts

Allergieen

Reuma

Fibromyalgie

Huidproblemen

Ontstekingen

Voedselintolleranties

Voedsel allergie

Netelroos

Slecht geheugen

Slechte concentratie

Hormonale klachten

Kanker 

 

Depressie

Angsten

Stemmingswisselingen

(chronische) vermoeidheid

Uitputting

Spier en gewrichtspijnen

Darmziektes (Crohn, ulcerosa etc)

Het ontstaan van ontstekingsreacties

Er komt histamine vrij wanneer er lichaamsvreemde stoffen door de darmwand heenkomen, en histamine zorgt voor een ontstekingsreactie. Hierdoor ontstaat er ruimte zodat cellen hun werk kunnen doen.

Het is wel van belang als het probleem is opgelost, dat de ontstekingsreactie stopt, wat door vetzuren gebeurt. (AA, DHA en EPA)

Is er een tekort aan deze vetzuren, dan ontstaat er een verlende ontstekingsduur. Als dit te vaak en te lang voorkomt, dan verminder je de effectiviteit van je immuunsysteem. Chronische stress, vitamine A en D tekort, NSAID medicatie, teveel omega 6 bevorderen deze ontstekingsreacties.

Het cellulaire afweersysteem is verantwoordelijk voor virale infecties, wanneer dit overbelast is, dan kunnen er auto-immuunziektes, MS of ontstekingsziektes zoals reuma ontstaan.

Maar hoe verbeter je nou je immuunsysteem?

 

Je dient dan eerst je darmflora te repareren om de voedingsstoffen beter op te kunnen nemen. En dat gaat dan niet altijd met voeding alleen. Eet veel groente, fruit, vezels en omega 3. Daarnaast is het ook belangrijk om extra supplementen te nemen als je al last hebt van bovenstaande klachten.

Darmen zijn als de wortels van de mens, des te gezonder de wortels, des te gezonder de mens

Eet gezonde en gevarieerde voeding waarin flavonoïden zitten, deze werken als anti-oxidanten en ontstekingsremmend. Flavonoïden komen vooral voor in kruiden, fruit, groenten, zaden, noten en planten. 

Beweging is belangrijk ipv veel stilzitten, het is goed voor je darmperistaltiek en voor het verbranden van je voedsel en het maakt endorfine aan. Dit is een enorme boost voor het immuunsysteem. 

Stressmanagement is zeer van belang, waarbij je leert omgaan met chronische stress. Dit kan door te leren omgaan met situaties, door te werken aan je mentale kracht of te leren loslaten.

Ademwerk heeft een groot effect op de werking van je immuunsysteem omdat het je parasympatische zenuwstelsel activeert, wat zorgt voor heling en het immuunsysteem

Meditatie heeft een groot aantal helende effecten en is het tegenovergestelde van stress. Het werkt zelfs op het herstel van je darmen, past je genen aan en verhoogt je immuunsysteem.  

Medicinale paddenstoelen worden al duizenden jaren gebruikt in de Chinese geneeskunde. Vele medicinale  paddenstoelen zijn wetenschappelijk onderzocht op de werking ervan met grote resultaten op de gezondheid. (Zie hier een voorbeeld van de Coriolus Versicolor) Ik werk in mijn coaching trajecten met mensen die chronisch ziek zijn of kanker hebben. Door holistisch te werken en samen met medicinale paddenstoelen, zie ik snelle en krachtige resultaten in het verminderen of verwijderen van hun klachten. 

Supplementen neem meer vitamine D en C, magnesium, zink en L-Glutamine

Voeding eet voldoende vezels, fruit en groente 

Wil jij een krachtiger immuunsysteem en minder klachten? 

Boek dan een consult met mij om door nemen wat jou klachten zijn zodat we een plan op kunnen stellen, wat jou écht gaat helpen i.p.v. de symptomen te onderdrukken. We gaan dan alle klachten langs om te kijken waar de oorzaak zit.

Eventueel kan je ook een EMB bloedtest doen die naar het lab opgestuurd wordt, voor een uitgebreider inzicht.

We maken een op maat advies aan de hand van jouw situatie, op basis van voeding, supplementen, mentale kracht en doe het zelf oefeningen die passen in jouw levensstijl.

 

 

 

Kies voor jezelf en boek een consult 





Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.